Od 5 do 11 października 2020 obchodzimy Europejski Tydzień Świadomości Dysleksji z tej okazji o dysleksji słów kilka. 
 
Jak działa dysleksja? 
Nie od dziś wiadomo, że ludzie przetwarzają informacje na dwóch płaszczyznach: 
werbalnej czyli za pomocą słów oraz niewerbalnej czyli za pomocą znaków i symboli. Dysleksja powoduje, że podstawowym sposobem myślenia jest myślenie niewerbalne. Można powiedzieć, że dysleksja jest swojego rodzaju darem, który obdarza kreatywnością i myśleniem intuicyjnym. 
Mózg dyslektyka, jak i każdego z nas składa się z dwóch półkul. Lewa półkula odpowiada za język, myślenie analityczne, naukę, logikę, matematykę, a w konsekwencji także za czytanie. Prawa odpowiada za kreatywność, intuicje czy orientacje w przestrzeni. Dyslektycy częściej korzystają z prawej półkuli i płatu czołowego, co w konsekwencji powoduje utrudnione przetwarzanie tekstów czytanych.  
 
Czyli co to właściwie jest? 
Dysleksja w szerokim ujęciu to nic innego jak specyficzne trudności dziecka w nauce. Obejmują one kilka obszarów: dysleksję, dysgrafię, dysortografię, dyskalkulię. 
Każdy z poszczególnych „dysów” powoduje swoiste problemy w nauce. Dysleksja w znaczeniu węższym oznacza trudności w nauce czytania. Dziecko myli podobnie wyglądające litery (p, b, d), przestawia głoski, pomija sylaby, czyta początek wyrazu, resztę zgaduje, tempo czytania jest bardzo wolne. Dysgrafia polega na tym, że pisane litery są wielkie i niekształtne. Dziecko często wychodzi poza linie, myli podobnie wyglądające litery, opuszcza oraz przestawia litery i sylaby, jeden wyraz zapisuje na kilka sposobów, np. syja, szja, sja (szyja), i nie widzi różnicy. Dysortografia to brak umiejętności pisania pod względem poprawności ortograficznej, mimo znajomości zasad ortograficznych. Dziecko w jednym tekście pisze np. góra i gura i nie zauważa różnicy. 
Czwartym obszarem dysleksji może być dyskalkulia to zaburzenia w nauce matematyki, trudności w nazywaniu cyfr, zapisaniu znaków, cyfr i symboli, mylenie działań np. dziecko powinno podzielić a mnoży, chociaż widzi znak dzielenia. 

Dzieciom dyslektycznym pomaga: 

  • Nauka polisensoryczna czyli taka, która angażuje wiele zmysłów. 
  • Stosowanie ćwiczeń grafomotorycznych doskonalących technikę pisania 
  • Prowadzenie słownika wyrazów trudnych 
  • Dostosowanie wymagań do praktycznych możliwości dziecka 
  • Stosowanie słowników ortograficznych 
  • Częste sprawdzanie zeszytów 
  • Stosowanie atrakcyjnych pomocy dydaktycznych 
  • Aranżowanie sytuacji pozwalających na doświadczanie sukcesu przez dziecko 
  • Otoczenie opieką i wsparciem 
  • Wzmacnianie i pochwały 😊 

https://www.youtube.com/watch?v=GFJWpwJ03D8 

 
Autor: Grażyna Leciej i Izabela Krupnik 

KONKURS! 
Kochani! 
Z okazji Europejskiego Tygodnia Świadomości Dysleksji ogłaszamy konkurs! 
W tym roku motyw przewodni to hasło: Dysleksja Inspiruje do (nie)zwykłych rzeczy.” 
Z tej okazji prosimy aby każda klasa, wraz z wychowawcą stworzyła (nie)zwykłą fotografię w temacie motywu przewodniego z hasztagiem #dyslexiaday i przesłała na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.  
(Na zdjęciach może być naprawdę wszystko co tylko przyjdzie wam do głowy. Ma być kolorowo, inspirująco, kreatywnie, wesoło, a przede wszystkim niech wasze zdjęcia pokazują, że inny nie znaczy gorszy.) 
Zdjęcia proszę przesyłać do piątku 16.10.2020 

Wszystkie zdjęcia trafią na wystawę prac, a te najbardziej pomysłowe i kreatywne zostaną przez nas nagrodzone. 
 
Pozdrawiamy i życzymy powodzenia! 
Izabela Krupnik i Grażyna Leciej