21 listopada obchodzimy Światowy Dzień Życzliwości i Pozdrowień. Święto to przypomina nam, jak istotne są miłe słowa oraz bezinteresowne uczynki w naszym codziennym życiu. Dobre słowa - dziękuję, proszę, doceniam, jestem przy tobie, wierzę w ciebie - naprawdę mają wielką moc!
 Zapraszamy do obejrzenia niespodzianki przygotowanej przez Dzieci z klasy 1c.

 

Dziś Ogólnopolski Dzień Praw Dziecka. Jest to święto obchodzone corocznie, ustanowione z inicjatywy Rzecznika Praw Dziecka Marka Michalaka uchwałą Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej 7 listopada 2014 r. dla upamiętnienia 25. Rocznicy przyjęcia przez Zgromadzenie Ogólne Organizacji Narodów Zjednoczonych Konwencji o prawach dziecka.

            Uchwalenie Konwencji jest jednym z ważniejszych osiągnięć Polski w dziedzinie ochrony praw dziecka. W roku 1978 Polska zaproponowała Komisji Praw Człowieka ONZ jej uchwalenie i przedstawiła projekt, który był później dwukrotnie modyfikowany. Na podstawie Konwencji powołano do życia organ nadzorujący jej realizację przez państwa, które ją ratyfikowały – Komitet Praw Dziecka.

Konwencja o Prawach Dziecka obowiązuje w niemal wszystkich państwach na świecie. Dokument składa się z preambuły i 54 artykułów, w których zostały spisane wszystkie prawa, przysługujące każdemu dziecku do ukończenia 18 roku życia.

Prawa dziecka, podobnie jak prawa człowieka podzielone są według kategorii na prawa:

  • osobiste, umożliwiające rozwój dziecka. Są to: prawo do życia, prawo do tożsamości, prawo do rozwoju, prawo do wychowania w rodzinie, prawo do wyrażania własnych poglądów, prawo do informacji;
  • polityczne lub publiczne,dzięki którym dziecko wyraża swoje poglądy i uczestniczy w życiu swojej grupy, społeczności, państwa. Są to prawa: prawo do wyrażania własnych poglądów, prawo do uczestniczenia w stowarzyszeniach;
  • socjalne, które są obowiązkami państwa i dorosłych do stworzenia odpowiednich warunków do rozwoju umysłowego i fizycznego dziecka. Są to:prawo do godnych warunków życia i odpowiedniego poziomu życia, prawo do opieki zdrowotnej, prawo do odpoczynku;
  • ekonomiczne, umożliwiające dziecku przygotowywanie się do niezależności materialnej od innych. Najważniejszym jest prawo do nauki.

 

Ratyfikując Konwencję o Prawach Dziecka, Państwo i dorośli zobowiązali się do uznania dobra dziecka za najwyższy cel w traktowaniu człowieka - dziecka. Zobowiązali się również do przygotowanie dziecka do dorosłego życia i ochrony dziecka przed wszelkiego rodzaju przemocą.

 

UWAGA KONKURS!!!

Rzecznik Praw Dziecka ogłosił konkurs plastyczny na najciekawsze prace plastyczne o tematyce związanej z prawami dziecka.

Technika i format dowolne.

Skany lub zdjęcia prac wraz z imieniem i nazwiskiem autora prosimy przesyłać do dnia 10 grudnia 2020 r. na adres
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Każda szkoła może nadesłać maksymalnie 3 prace plastyczne z każdej kategorii wiekowej (I-IV, V-VIII).

ZACHĘCAMY DO UDZIAŁU!!! 

Psycholog i Pedagodzy szkolni

 

 

 

 

 
 Uczniowie ze Szkolnego Koła Wolontariatu wzięli udział w Biegu Motyli organizowanym przez Hospicjum Palium w Poznaniu.  Udział w biegu był wsparciem dla podopiecznych hospicjum.  Jednocześnie każdy uczestnik mógł sprawdzić swoje umiejętności biegowe pokonując trasę 5 km. W biegu wzięło udział 595 osób. W kategorii chłopców od 12-18 r.ż II miejsce zajął Franciszek Pisanko z kl. 7 b a III miejsce Nikodem Michalak z kl.7c.. Gratulujemy uzyskania znakomitych wyników i osiągniętego sukcesu. Następna edycja biegu ma odbyć się w kwietniu. Już teraz zachęcamy do udziału.
 
 

Gdyby żyła obchodziłaby, 14 listopada, swoje 113 urodziny.

Astrid Lindgren była osobą o niesamowitej wyobraźni, przez całe życie walczyła w obronie praw dzieci i zwierząt, a stworzonych przez nią bohaterów, Pippi Langstrumpf czy dzieci z Bullerbyn pokochały miliony czytelników.

Astrid Lindgren była najpopularniejszą osobą w Szwecji, popularniejszą od księżniczki czy królowej i ten tytuł budził jej zniecierpliwienie: „Siedzę tu sobie i za nic w świecie nie mogę zrozumieć, co takiego zrobiłam, żeby być popularną”

 

W 1997 roku została wybrana „Szwedką Roku” ale podniosły charakter uroczystości pękł w momencie, gdy Astrid powiedziała: „Przyznajecie nagrodę SZWEDKA ROKU osobie bardzo starej, na wpół ślepej, na wpół głuchej i całkowicie postrzelonej. Musimy uważać, żeby to się nie rozniosło!”

Jej opowieści i bohaterowie wciąż żyją w naszych sercach.

Niech żyje wyobraźnia, bo bez niej świat byłby strasznie ponury.

ASTRID DZIĘKUJEMY !


zapraszamy do obejrzenia prezentacji w wykonaniu klasy 1A kliknij obraz poniżej

 zapraszamy do obejrzenia prezentacji w wykonaniu klasy 1B kliknij obraz poniżej

 

8 listopada świętowaliśmy Światowy Dzień Zdrowego Jedzenia.
Z tej okazji uczniowie samodzielnie przygotowywali zdrowe i smaczne kanapki, które później mogli ze smakiem zjeść.
Poniżej przedstawiamy najlepsze z nich 😋🥯

FILM

Trzecioklasiści pamiętali o obchodzonym, w dniu 11 listopada Narodowym Święcie Niepodległości.
Dla upamiętnienia 102 rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości wykonali biało-czerwone prace plastyczne i zaśpiewali patriotyczne piosenki.

Piosenka w wykonaniu klasy 3a

Piosenka w wykonaniu klasy 3b

 

 

Z pokoleń trudu,
Z ofiarnej krwi
Zwycięskiej chwały
Nadchodzą dni...

 

Narodowe Święto Niepodległości

 

 Z okazji 102. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości niezwykłą lekcję historii przygotowali nam uczniowie klas 7 a i 7c. Lekcję niezwykłą, bo zdalną. Zabrali nas do czasów, w których nasza ojczyzna zmagała się trudem zniewolenia, przypomnieli  najważniejsze wydarzeniach, pełne ofiarnej krwi Polaków walczących o niepodległość. Uświadomili,  że droga do odzyskania wolności była wyboista i pełna zakrętów.

 I choć dziś pozostajemy w domach, pozbawieni możliwości bezpośrednich relacji, nie zapominajmy o bogatej historii naszej ojczyzny. Stworzony przez siódmoklasistów film jest przykładem na to, że  - bez względu na okoliczności – można, trzeba i warto pielęgnować pamięć o przeszłych zdarzeniach i wspominać bohaterów, patriotów – wielkich Polaków.

Kliknij na powyższe zdjęcie aby odtworzyć film.

Szanowni Rodzice i  Uczniowie!

 Informuję, że z dniem 9 listopada br.  zostają zawieszone zajęcia stacjonarne dla uczniów klas I-III . Tym samym, do 29 listopada br. przedłużone zostaje zawieszenie zajęć stacjonarnych dla uczniów klas IV-VIII.

Oznacza to, że wszyscy uczniowie naszej szkoły,  do 29 listopada br. będą uczyć się wyłącznie w trybie zdalnym.

Zajęcia dla uczniów odbywają się według planów obowiązujących w trybie stacjonarnym z wykorzystaniem platformy Office 365, aplikacja Teams.

Godzina lekcyjna w nauczaniu zdalnym trwa 30 minut, w klasie VIII – 45 minut,  i rozpoczyna się zgodnie z obowiązującym harmonogramem zajęć i przerw. 15 minut nauczyciel pozostaje do dyspozycji uczniów na indywidualne  konsultacje.

 Jednocześnie informuję, że w przypadku nieobecności nauczyciela, zajęcia mogą zostać odwołane lub, jeśli pozwoli sytuacja, będzie zorganizowane zastępstwo.

Istnieje możliwość zamówienia za pośrednictwem Librusa lektur do wypożyczenia i ich odbiór w szkole w środę 18.11. lub 25.11. w godzinach od 8.00. do 15.00.

12  i 13 listopada sekretariat będzie nieczynny, w pozostałe dni od 8.00. do 12.00. stacjonarnie, a od 12.00.do 14.00. zdalnie, można kontaktować się telefonicznie: 505 936 141

Bardzo proszę o bieżący wgląd do dziennika elektronicznego Librus i pozostawanie w kontakcie ze szkołą.

Powyższe obowiązuje do 29 listopada br.

Z poważaniem

Dyrektor Szkoły

Elżbieta Zapłata-Szwedziak

W niedzielę obchodzimy Europejski Dzień Zdrowego Jedzenia. 🥑💚
Z tej okazji świetlica szkolna zaprasza dzieci na warsztaty online, podczas których nauczymy się przygotowywać zdrową przekąskę - hummus z ciecierzycy.
➡️https://www.facebook.com/events/361966828367465

Chcemy zobaczyć jak świętujecie ten dzień pyszną, zdrową kanapką. Czekamy na zdjęcia Waszych kanapek do 10 listopada włącznie. 🥯😋Smacznego!

Sezon 2020 Poznańskiej Ligi Orliczek kończymy z I miejscem! ⚽️👏

Dominika, Basia, Ewa, Amelka, Julka, Ola, Amelka, Zosia i Marta zrobiły to! Gratulacje! 🔥

W roku szkolnym 2020/ 2021 Szkoła Podstawowa z Dąbrowy jest  jedną z 200 szkół z całej Polski uczestniczącą w tym projekcie.

więcej informacji >>>

Tytuł Najlepszego Sportowca Online w październiku trafia do... 💥🤸‍♀️

✔️ Zuzanny Karwańskiej z klasy 4A (4:20),
✔️ Malwiny Jasińskiej z klasy 5A (2:00),
✔️ Marty Głowskiej z klasy 6A (7:34),
✔️ Dominiki Grzesiak z klasy 6B (5:02),
✔️ Martyny Szagżdowicz z klasy 7A (2:07).

Dziewczyny w październiku konkurowały między sobą wykonując podpór przodem na przedramionach (tzw. plank/deska). ⏱

💬 Czy wiesz, że w 2020 r. w Illinois 62-letni George Hood - były amerykański żołnierz, ustanowił Nowy Rekord Świata w Planku, wynoszący 8 godzin 15 minut i 15 sekund?

Wśród kobiet rekord ustanowiła w 2019 r. Dana Glowacka - Kanadyjka polskiego pochodzenia, wynoszący 4 godziny 19 minut i 55 sekund.

Brawa dla naszych dziewczyn za podjęcie wyzwania oraz za ustanowione, nowe rekordy 🥰👏

 15 października 2020 roku, na trzeciej i czwartej i piątej przerwie, cała społeczność naszej szkoły, z wielką przyjemnością włączyła się po raz pierwszy do ogólnopolskiej akcji bicia rekordu w czytaniu na przerwach.

W tym dniu uczniowie wychodzili na przerwę i czytali swoje ulubione książki. Została też stworzona „Strefa czytania” dla najmłodszych uczniów, którym w tym dniu czytali zaproszeni goście.

Uczniowie pokazali, że czytać można wszędzie i o każdej porze. Zaszczyciła nas swoją obecnością szanowna Dyrekcja i pracownicy administracyjni. Łącznie w akcji bicia rekordu czytania na przerwie wzięło udział 365 osób.

Akcja rozbudziła zainteresowanie czytelnicze wśród uczniów i potwierdziła, że książki są bardzo ważne w naszym życiu. Warto tu przytoczyć myśl Cycerona „ Książka, to najlepszy przyjaciel człowieka a biblioteka to świątynia jego myśli”

Zobacz całą galerię >>>

Szanowni Rodzice!

W trosce o zdrowie i bezpieczeństwo uczniów , informuję, że w dniu 30 października br w klasach I-III prowadzone będą zajęcia zdalne.

W klasach IV-VIII takie zajęcia będą prowadzone do 8 listopada.

Podjęłam taką decyzję aby wydłużyć  do pełnych dziesięciu dni czas kwarantanny uczniów i  nauczycieli, w czasie nauki zdalnej nie może to być dzień wolny od zajęć dydaktycznych.

Od 2 listopada uczniowie klas I-III będą mieli zajęcia stacjonarne, zgodnie z obowiązującym planem lekcji, świetlica działać będzie od 6.30. do 17.30.

                                                                             

                                                                    Z poważaniem

                                                                   Dyrektor Szkoły

                                                              mgr E.Zapłata-Szwedziak

Szanowni Państwo!

 

W związku z otrzymaną w dniu  dzisiejszym informacją , że pozytywny wynik testu potwierdził zakażenie u jednego z pracowników Szkoły Podstawowej w Dąbrowie, po konsultacji z pracownikami Sanepidu i przedstawieniu okoliczności sprawy, zgodnie z decyzją tej instytucji informuję wszystkich członków społeczności szkolnej o jej konsekwencjach.

Od jutra, tj. od 22 października 2020 r.  do 29 października 2020 r. (czwartek) uczniowie wszystkich klas oraz nauczyciele przechodzą na nauczanie zdalne, zgodnie z obowiązującym planem lekcji.

Wszyscy  uczniowie, nauczyciele i pracownicy Szkoły Podstawowej w Dąbrowie mają ustanowiony nadzór epidemiczny. Taki nadzór przeprowadzany jest na wszelki wypadek np. w sytuacji, gdy ktoś pracował w budynku, w którym przebywał nosiciel  koronawirusa, ale nie miał bezpośredniego kontaktu z nosicielem lub osobą chorą.

Najlepszym wyjściem jest wtedy praca zdalna, maksymalne ograniczenie kontaktów z innymi osobami i wyjść z domu. Dwa razy dziennie należy mierzyć sobie temperaturę i uważnie kontrolować swój stan zdrowia.

O zaistniałych wydarzeniach poinformowano również organ prowadzący, czyli Wójta  Gminy Dopiewo

Pokażcie swoje artystyczne dusze!

Co trzeba zrobić żeby wziąć udział w konkursie?

- pobrać, pokolorować dowolną techniką i sfotografować kolorowankę dostępną na stronie fundacjamonikipyrek.pl - https://fundacjamonikipyrek.pl/wp-content/uploads/2020/10/Kinder_JOM_2020_kolorowanka_A4.pdf

-zdjęcie kolorowanki należy opublikować jako post w wydarzeniu: https://www.facebook.com/events/792785811555158/?active_tab=discussion

Co można wygrać?
- 20 zestawów ze sportowymi gadżetami Kinder Joy of moving dla całej rodziny.

Do kiedy?
- Konkurs trwa do 31 października 2020 r.

Regulamin dostępny jest na stronie www.fundacjamonikipyrek.pl

Mocno trzymamy za Was kciuki i czekamy na zgłoszenia! :)

Poniżej prezentacja z konkursu piosenki jesiennej.

11 października obchodzimy XX Dzień Papieski. Z tej okazji uczniowie naszej szkoły wspominając postać św. Jana Pawła II nagrali piosenkę- cover utworu Magdy Anioł - Lolek. Zapraszamy do obejrzenia.
 
 
 

25 września br. wraz z 684 innymi szkołami i przedszkolami z całej Polski świętowaliśmy Dzień Pustej Klasy 2020. W tym dniu uczniowie klas I-III aktywnie i twórczo spędzili czas na świeżym powietrzu: rozpoznawali gatunki drzew, odrysowywali strukturę kory, komponowali jesienne kolaże lepili z plasteliny i tworzyli papierowe drzewa. Nawet zajęcia logopedyczne odbyły się pod chmurką. Zapraszamy do galerii!

 

 Od 5 do 11 października 2020 obchodzimy Europejski Tydzień Świadomości Dysleksji z tej okazji o dysleksji słów kilka. 
 
Jak działa dysleksja? 
Nie od dziś wiadomo, że ludzie przetwarzają informacje na dwóch płaszczyznach: 
werbalnej czyli za pomocą słów oraz niewerbalnej czyli za pomocą znaków i symboli. Dysleksja powoduje, że podstawowym sposobem myślenia jest myślenie niewerbalne. Można powiedzieć, że dysleksja jest swojego rodzaju darem, który obdarza kreatywnością i myśleniem intuicyjnym. 
Mózg dyslektyka, jak i każdego z nas składa się z dwóch półkul. Lewa półkula odpowiada za język, myślenie analityczne, naukę, logikę, matematykę, a w konsekwencji także za czytanie. Prawa odpowiada za kreatywność, intuicje czy orientacje w przestrzeni. Dyslektycy częściej korzystają z prawej półkuli i płatu czołowego, co w konsekwencji powoduje utrudnione przetwarzanie tekstów czytanych.  
 
Czyli co to właściwie jest? 
Dysleksja w szerokim ujęciu to nic innego jak specyficzne trudności dziecka w nauce. Obejmują one kilka obszarów: dysleksję, dysgrafię, dysortografię, dyskalkulię. 
Każdy z poszczególnych „dysów” powoduje swoiste problemy w nauce. Dysleksja w znaczeniu węższym oznacza trudności w nauce czytania. Dziecko myli podobnie wyglądające litery (p, b, d), przestawia głoski, pomija sylaby, czyta początek wyrazu, resztę zgaduje, tempo czytania jest bardzo wolne. Dysgrafia polega na tym, że pisane litery są wielkie i niekształtne. Dziecko często wychodzi poza linie, myli podobnie wyglądające litery, opuszcza oraz przestawia litery i sylaby, jeden wyraz zapisuje na kilka sposobów, np. syja, szja, sja (szyja), i nie widzi różnicy. Dysortografia to brak umiejętności pisania pod względem poprawności ortograficznej, mimo znajomości zasad ortograficznych. Dziecko w jednym tekście pisze np. góra i gura i nie zauważa różnicy. 
Czwartym obszarem dysleksji może być dyskalkulia to zaburzenia w nauce matematyki, trudności w nazywaniu cyfr, zapisaniu znaków, cyfr i symboli, mylenie działań np. dziecko powinno podzielić a mnoży, chociaż widzi znak dzielenia. 

Dzieciom dyslektycznym pomaga: 

  • Nauka polisensoryczna czyli taka, która angażuje wiele zmysłów. 
  • Stosowanie ćwiczeń grafomotorycznych doskonalących technikę pisania 
  • Prowadzenie słownika wyrazów trudnych 
  • Dostosowanie wymagań do praktycznych możliwości dziecka 
  • Stosowanie słowników ortograficznych 
  • Częste sprawdzanie zeszytów 
  • Stosowanie atrakcyjnych pomocy dydaktycznych 
  • Aranżowanie sytuacji pozwalających na doświadczanie sukcesu przez dziecko 
  • Otoczenie opieką i wsparciem 
  • Wzmacnianie i pochwały 😊 

https://www.youtube.com/watch?v=GFJWpwJ03D8 

 
Autor: Grażyna Leciej i Izabela Krupnik 

KONKURS! 
Kochani! 
Z okazji Europejskiego Tygodnia Świadomości Dysleksji ogłaszamy konkurs! 
W tym roku motyw przewodni to hasło: Dysleksja Inspiruje do (nie)zwykłych rzeczy.” 
Z tej okazji prosimy aby każda klasa, wraz z wychowawcą stworzyła (nie)zwykłą fotografię w temacie motywu przewodniego z hasztagiem #dyslexiaday i przesłała na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.  
(Na zdjęciach może być naprawdę wszystko co tylko przyjdzie wam do głowy. Ma być kolorowo, inspirująco, kreatywnie, wesoło, a przede wszystkim niech wasze zdjęcia pokazują, że inny nie znaczy gorszy.) 
Zdjęcia proszę przesyłać do piątku 16.10.2020 

Wszystkie zdjęcia trafią na wystawę prac, a te najbardziej pomysłowe i kreatywne zostaną przez nas nagrodzone. 
 
Pozdrawiamy i życzymy powodzenia! 
Izabela Krupnik i Grażyna Leciej