W czasie nauczania zdalnego można kontaktować się z psychologiem szkolnym Karoliną Bartkowiak poprzez dziennik elektroniczny od poniedziałku do piątku, w godzinach od 8.00 do 10.15.

A także w innym, dogodnym dla Państwa terminie (w takim przypadku psycholog szkolny odpowie w możliwie najkrótszym czasie, nie później niż następnego dnia po otrzymaniu wiadomości).

 

Najważniejszym celem pracy psychologa jest zapewnienie opieki psychologicznej uczniom oraz wsparcia rodzicom i nauczycielom. Podstawowymi zadaniami, dzięki którym cel ten może zostać zrealizowany, są:

  • diagnozowanie potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb ucznia,
  • indywidualne zajęcia z uczniami - rozwijające kompetencje społeczno-emocjonalne, zajęcia relaksacyjne, wspomagające, korygujące,
  • zajęcia z klasami - profilaktyczne, integracyjne, wychowawcze czy psychoedukacyjne,
  • indywidualne spotkania z rodzicami o charakterze psychoedukacyjnym,
  • poradnictwo wychowawcze i konsultacje rodzinne,
  • udzielanie informacji zwrotnych na temat przebiegu pracy z dzieckiem, ukierunkowanie oddziaływań rodzicielskich,
  • współpraca z pedagogami, wychowawcami klas, nauczycielami i różnymi instytuacjami wspierającymi rozwój dziecka,
  • interwencje wychowawcze,
  • udzielanie wspracia w sytuacjach trudnych i konfliktowych.

 

Drogi uczniu! Do psychologa szkolnego można się zwracać z przeróżnymi sprawami - związanymi ze szkołą, ale również z rówieśnikami, czy z problemami domowymi:

  • kiedy masz jakiś problem i nie wiesz z kim o tym porozmawiać,
  • odczuwasz trudności w kontakcie z równieśnikami,
  • ktoś Cię zaczepia, dokucza, przezywa, zabiera Twoje rzeczy,
  • czujesz się odizolowany od równieśników albo wpadłeś/wpadłaś w towarzystwo, które robi rzeczy, które Ci się nie podobają (uważasz, że są złe),
  • masz inne problemy w relacjach z rodzicami, nauczycielami,
  • czujesz się samotny lub smutny,
  • jesteś nieśmiały/nieśmiała i chcesz to zmienić,
  • martwisz się sytuacją w domu rodzinnym,
  • często "wybuchasz" i tracisz równowagę,
  • a także w wielu innych sytuacjach, kiedy potrzebujesz wsparcia i porady.

Przyjdź - razem spróbujemy sobie z tym poradzić!

 

Rodzicu! Zapraszamy Cię do psychologa, gdy:

  • niepokoi Cię zachowanie Twojego dziecka,
  • zauważasz u dziecka problemy w uczeniu się,
  • chcesz porozmawiać o dziecku i Twoich z nim relacjach,
  • potrzebujesz wsparcia w procesie wychowania,
  • znajdujesz się w trudnej sytuacji materialnej,
  • masz pytania i nie wiesz do kogo zwrócić się o pomoc

 

Kącik rodzica

 

 Jak motywować i wspierać dzieci do nauki w domu?

1) Warto wyjaśnić dziecku, w jaki sposób zajęcia szkolne pomogą mu w życiu (czego nauczą się dzieci dzięki konkretnym zadaniom, podajmy sposoby wykorzystania wiedzy lub umiejętności poza szkołą).

2) Zapewnijmy dziecku pozytywne informacje zwrotne, które pomogą wzmocnić i budować ich wysoką samoocenę, a co za tym idzie pewność siebie, która z kolei jest drogą do samorealizacji.

3) Zawsze wyraźnie mówmy dziecku, że w nie wierzymy ( "Wiem, że to potrafisz...", "Wiem, że sobie poradzisz...").

4) Nie bójmy się powiedzieć, że praca jest trudna, jednak unikajmy stwierdzeń typu: "Nie umiesz tego zrobić?. Przecież to takie proste!"- to demotywujące.

5) Pokazujmy dzieciom pozytywne przykłady, my też nie zawsze radziliśmy sobie ze wszystkimi lekcjami w szkole, możemy na przykład powiedzieć: "Ja też miałem/miałam trudności z matematyki, ale razem spróbujemy sobie poradzić z tym zadaniem".

6) Nie wymagajmy za dużo od dziecka, ta sytuacja jest przytłaczająca nie tylko dla nas, ale również dla dzieci, to nie czas na wygórowane wymagania.

7) Interesujmy się tym, jak czuje się dziecko, nie bójmy się zapytać, czy nie potrzebuje pomocy, a może wystarczy je przytulić?.

8) Wystrzegajmy się porównywania dzieci i podawania za przykład rodzeństwa lub kolegów- każde z nich jest wyjątkowe, bo jest sobą!.

9) Motywujmy dzieci, powiedzmy im, że świetnie sobie radzą, że zrobiły coś bardzo dobrze. Takie słowa z ust rodzica uskrzydlają bardziej niż pozytywna ocena.

 

Jak budować samoocenę dziecka?

1) Używaj pochwał wskazujących na konkretne zachowania, starania dziecka.

2) Pozwól dziecku na podejmowanie rozsądnego ryzyka - wzmocni to jego pewność siebie.

3) Wspieraj w sytuacjach trudnych, w poszukiwaniu ich rozwiązań.

4) Pozwól dziecku na podejmowanie decyzji wtedy, kiedy jest to możliwe.

5) Wyznacz obowiązki, którym jest w stanie sprostać.

6) Ucz dziecko pozytywnej mowy ukierunkowanej na samego siebie.

7) Pozwól mu na bycie dumnym - nawet z tych najmniejszych osiągnięć.

8) Bądź dla niego wzorem - dbaj o swoje własne poczucie wartości.